Alla inlägg under juni 2012

Av Louise Johansson - 30 juni 2012 10:35

Härom dagen var Frasse för första gången med inne i byn. Jag skulle in och köpa målar färg åt min far.

Efter att ha frågat i affären om Frasse fick följa med in tog jag och satte Frasse i knät och körde upp för rampen. Han låg lugnt och stilla i knät och spanade på folket som handlade.
Affären firade 15 år så de var fullt med folk.


I den gången jag skulle in var de för trångt att köra in med rullstolen så jag fick ställa mig upp och gå. Frasse la jag ner i rullstolen och han sten somnade. Helt utslagen på sidan låg han där mitt inne i affären bland alla människor. Han kunde inte bry sig mindre.

Alla i affären var väldigt imponerade av att han var så lugn för att bara vara 9 veckor.

Så jag var en mycket stolt matte.

Sedan gick jag vidare och Frasse hängde på och var jätte nöjd med allt. Utanför mataffären satt han och jag bara och tittade på människor och kundvagnar.

Efter en stund såg jag på honom att han var väldigt trött så vi satte oss i bilen och åkte tillbaka till sommarstugan.


Men igår hände något jag fasat för.

Vi åkte till mataffären för att handla lite. Jag och Frasse satt kvar utanför medans assistenten gick in för att handla.

När vi suttit där en liten stund skulle jag vända mig om för att titta mot ingången. Då från ingenstans kom en hund fram springande mot Frasse. Jag blir vansinnig och lyckas sätta upp benet så hunden inte nådde fram.

Frasse blev lite rädd och satte sig pipandes bakom min rullstol. Hundägaren lyckades ta sin hund så de aldrig han mötas tack o lov men jag var ändå väldigt upprörd.

Jag frågade ägaren varför han släppt koppel. Då svarade han att hunden bara skulle få gå och kissa. Men de hade inte hunden tänkt...

Efter en stunds diskussion kom han vinglandes fram till mig med en öl i ena handen och sträckte fram handen för att be om ursäkt. Jag tog emot hans ursäkt och förstod att han fattat varför jag blev arg.

Så efter en kort stund va Frasse lika framåt och nyfiken som han alltid är. Han la sig vid min sida och väntade snällt på att vi skulle gå vidare. Och de kändes skönt att han tog allt med ro sedan.


Men idag blir de en lugn dag. De blir en liten tur till skogen för att busa runt lite med gamla Oskar Och jag kan leta kantareller.

Ha ni nu också en underbar hund dag så ses vi snart igen.


"Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder! Och varför vet jag inte!!"


Av Louise Johansson - 28 juni 2012 13:46


Full fart!! "Matte jag kommer!!"


 


Måste upptäcka allt!


 


Min skönhet! Aristocurls Kaliber "Frasse"


 


Står och spanar!


 


Sova måste man också göra ibland. Och de är extra mysigt att sova med björnen


   


Vila efter en liten svamp runda

Av Louise Johansson - 27 juni 2012 12:07

Nu har vi varit hemma i drygt en vecka.

Resan hem gick kanon, Han har tagit allt med ro. De märks att han är en väldigt stabil liten kille.

Namnet blev Frasse och de passar honom bra. Han lyssnar jättebra på sitt namn och kommer alltid när jag ropar. Han lämnar inte ofta min sida. Allt känns så bra och de känns som den perfekta servicehunden. Han har lätt för att koppla av och är otroligt följsam.

Frasse är väldigt förtjust i Oskar och försöker ofta få igång honom att leka. Men än sålänge har han inte lyckats! haha

Frasse är lätt att ha och göra med och han är nyfiken och framåt.

Nu är vi ute i sommarstugan och han har redan hittat bäcken att leka i. Han bär gärna runt på saker och är väldigt duktig med att komma och lämna dom. Han tittar på Oskar när han jobbar och försöker göra likadant.

De är så underbart att ha honom här och Jag har fytt ny energi.

Igår va vi inne i byn för att handla. Medans assistenten va inne i affären stannade vi kvar ute och tittade på folk. De tog inte långtid förens han låg ner vid min sida. Han va lugn och väldigt road av att titta på folk. Han fick även hälsa på några och de tykte han jätte mycket om. 

Han va även med inne i en färg affär där han låg och sov i mitt knä. Efter en stund va jag tvungen att ställa mig upp för de va trångt imellan hyllorna så då la jag han i rullstolen där han somnade om. Alla i affären va så imponerade av att han va så lugn för att vara så liten.

De va så härligt att se!

Men nu ska vi gå till skogen och leta efter svamp. Han ska få lukta lite på dom för att i framtiden bli en duktig kantarell hund    


Tack Titti Ericsson för en otroligt underbar liten kille!! Han är en dröm!!

Av Louise Johansson - 17 juni 2012 09:22

I Denna bloggen kommer ni få följa mig och min blivande servicehund, men även också min gamla servicehund oskar som är 8 år.

Efter många år med min trogna hund oskar har jag nu siktet inne på en till hund. Oskar blev just 8 år i början på juni och har arbetat i många år. Han tog sin examen i februari 2008 och har arbetat sedan dess. Han är fortfarande i tjänst men sakta men säkert börjar han få stanna hemma mer när de är t.e.x långa dagar på sjukhus. Han tycker inte de är lika roligt längre att vara med på de långa dagarna.

Jag kan ibland se på honom när jag tappar något att han tycker att assistenterna kan ta upp de. haha

Men jobbar gör han.

Senast igår markerade han för mig att jag började bli dålig. Jag kan bli medvetslös pga mina smärtor och de händer ofta. Och igår va han på mig som en hök. Han varnar mig innan så jag kan ta tabletter och lägga mig ner så jag slipper ramla ihop.

Han tar upp från golvet, tar av mig kläder, öppnar dörrar, drar ut lådor, hjälper mig upp om jag ramlar, hämtar hjälp om jag skulle behöva, trycker på knappar och varnar innan jag blir medvetslös. Så han är jätte viktig för mig.

Men de är inte bara de praktiska jag får hjälp med, Utan även en mening med allt. Han Har gett mig självförtroende och hoppet tillbaka. Utan han hade jag inte orkat allt som har med min sjukdom att göra.


Jag är född med en ovanlig bindvävssjukdom som gör att alla mina leder drar ihop sig och ryggen har rasat ihop. Jag har haft problem med hjärtat och genom gått en massa operationer.

Min första operation gjorde jag när jag va 2 år gammal och efter de har jag nu opererats närmare 45 ggr.

De som varit de tuffaste är ryggen. Den är nu stel opererad en massa gånger. Den första gjordes hösten 2003 där de stagade upp ryggraden för den sjunkt ihop. Efter den första gången har stagen gått av 4 gånger och infektioner flera gånger. Så nu för två månader sedan gjorde jag min 13:de operation i ryggen.

De ska aldrig få hända igen för man fixar inte hur mycket som helst.

Men nu har jag fått ett nytt glädje änme i livet.

På torsdag åker jag upp till stockholm och hämtar hem min nya pärla.

En curly coated reteriver som är 8 veckor en svart liten buse.

Tack vare en massa underbara människor som bigragit till insamlingen för min nya servicehund är nu detta möjligt. Utan deras hjälp hade de varit otänkbart för mig att skaffa en ny hund att utbilda.

Eftersom jag är sjukpensionär så är de percis att levet går ihop.

Jag står i evigt tacksamhet till alla dessa människor som bigradit med stort som smått. 

Tack till alla som gör detta möjligt.

Eftersom oskar får jobba tills han är 10 år är de i senaste laget jag är ute med att skaffa en efterträdare. Valpen måsta vara minst 1 år och fri röntage innan jag kan börja utbildningen och sedan tar utbildningen ca 1 år. Så oskar hinner bli pensionär innan valpen är färdig.

Men de lär sig snabbare när de har en förebild att titta på.  


Så nu längtar jag så jag vet inte vart jag ska ta vägen. De känns som väntan har varit otroligt lång, men nu är han snart här.

Han är från kenneln ARIstocurl´s och uppfödare Titti Ericsson

Hon är en underbar person och ser verkligen framemot att gå ha henne som uppfödare.


Så nu börjar äntligen snart livet med valp igen.


Tusen tack till alla mäniskor där ute som hjälper mig och som alltid finns där!! Ni är mina änglar!!

Massa Kramar

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I denna bloggen kan ni följa mig och min hund Frasses väg till att bli servicehund. Men även också min gamla hund Oskar kommer vara med en del.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<<
Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards